mandag 7. november 2011

7 nov. mandag

Idag begynte vi  med å stå opp å spise frokost for så å finne ut at sjåføren var forsinket en stund. Nok engang. Vi startet til Ordføreren, der vi fikk vite litt mer om plassen osv. og fikk små gaver, de hadde dekt på med godteri og frukt til oss.
Etter det startet vi til Glass fabrikken, Der ble vi guidet rundt på fabrikken, se hvor de laget det og det. 3 fikk også lov til å prøve å blåse glass, det var de fornøyd med. Fikk se kordan dem dekorerte etter vi var inne der, å fikk se ett lite glass museum. Og for de som ønsket å handle i Glass shoppen gjorde det, mens vi andre ventet ute eller i bilen. Morsomt å se rundt der ja. over 300 ansatte har dem for øyeblikket.
Videre til Meieriet, var ikke så mye annerledes enn i Tana, men flere etasjer. de som ønsket å smake på ost fikk lov til det, ellers har dem melk i poser der. Før vi gikk inn der måtte vi ta på oss hvite frakker, hårnett og sånn til å ha på fotan. De produserte melk, ost, fløte og cotage cheese.

Også etter det var det middag på internatet, Ganske grei mat. Vi fikk slappe litt av på internatet før vi startet videre får å se på hunder som gjeter sauer. De hadde over 23 border collie, men ca noe 40 hunder tilsammen. de brukte 2 hunder til å gjete 4 sauer for å demonstrere og sånt. Fikk vite litt om komandoene, plystre lydene han brukte å sånt. De hadde andre dyr der også, en søt katt, noen fugler og mener å ha sett en hest :) Han slapp ett par hunder løs mot slutten så vi fikk spille ball med dem, det var morsomt. Fikk kose med hundene også, Vi skal tilbake dit på Onsdag når det e lyst. Ble veldig for mørkt å kaldt idag, når vi var der.

Når vi va ferdig der dro vi og handlet litt, deretter tok vi å spiste pizza :D
Kvelds var også klart når vi var tilbake på internatet, så ble 2 måltider med veldig kort mellom rom.

- Anette og Kristine -

1. Dere får jo oppleve litt av hvert!
    Og som kommentar kan jeg jo fortelle hvordan det var å komme hjem: Helt grei reise, men lang! Vi måtte fly via Sola flyplass (Stavanger) og vente der i tre timer for så å fly til Gardermoen, vente 2 timer på Elles flybuss til Fredrikstad og så kunne jeg slappe av på hotellrommet til neste dag. Jeg fikk heldigvis haik med noen som skulle til Tana som også var på flyet, slik at jeg slapp å vente på flyplassen i Kirkenes på bussen i 4 timer. Det var herlig å komme hjem til ungene og min egen seng! Mens mandags morgen på jobb var lettere kaotisk, med rotete kontor der jeg har fått feil kontorpult og en korridor som er halvveis ferdig og en snublefelle foran kontordøra til Janne og Lovise. Deet var rett i undervisning av nynorske verb med Vg3-klassen og alle tre timene før lunsj. På kvelden i går blåste det opp til storm og jeg lå i senga mi og vugga som på en båt (i hvertall nesten). I dag blåser det minst like mye.
    Så moralen er: NYT TIDA DERE HAR IGJEN I POLEN!Dere er hjemme i hverdagen fortere enn dere aner!
    Hilsen Liv
    som gjerne skulle vært sammen med dere i Polen hele turen deres :-)

Skriv gjerne en hilsen eller kommentar til oss:)